08.11.2017 r.
Spis treści
Rozdział I. Postanowienia ogólne 3
Rozdział II. Cele i zadania szkoły 4
Rozdział III. Organy szkoły i ich kompetencje 8
Rozdział IV. Organizacja pracy 12
Rozdział V. Prawa i obowiązki nauczycieli i innych pracowników szkoły 18
Rozdział VI. Prawa i obowiązki uczniów szkoły 19
Rozdział VII. Wewnątrzszkolne ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów 25
Rozdział VIII. Współpraca szkoły podstawowej z instytucjami i podmiotami 41
Rozdział IX. Zasady rekrutacji uczniów 44
Rozdział X. Przepisy końcowe 45
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jerzego Kozarzewskiego w Nysie, zwana dalej szkołą, posiada uprawnienia szkoły publicznej, kształci w cyklu ośmioletnim, w oparciu o ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. Nr 95 z późn. zm.), a w szczególności art. 7 pkt. 3 i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz.624 z póź. zm.), Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z póź. zm.). Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 20 lutego 2015 r. ( Dz. U. z 2005 r., poz.357)Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2016 r. Poz. 600). Data rozpoczęcia funkcjonowania – 01 września2017 r.
§ 2
1. Szkoła podstawowa nosi nazwę: Niepubliczna Szkoła Podstawowa
im. Jerzego Kozarzewskiego w Nysie.
2.Siedzibą szkoły jest budynek własny w Nysie przy ul. Kościuszki 9, 48-300 Nysa.
3. Szkoła wchodzi w skład zespołu szkół:
Zespół Szkolno – Przedszkolny
Niepubliczna Szkoła Podstawowa
im. J. Kozarzewskiego
Przedszkole Prywatne „SMERF”
48-300 Nysa, ul. Kościuszki 9
NIP 753-128-23-60 tel. 077 409 33 60
4. Szkoła nosi imię Jerzego Kozarzewskiego.
5. Szkoła podstawowa posiada własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny.
§ 3
Organem prowadzącym szkołę jest osoba fizyczna,
mgr Danuta Kobyłecka
Reńska Wieś 76, 48-314 Pakosławice
NIP 7531282360
§ 4
Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty w Opolu.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania szkoły
§ 1
1. CELE I ZADANIA SZKOŁY:
1. Szkoła kształci i wychowuje w pełnym poszanowaniu własnej indywidualności i poczuciu godności.
2. Szkoła dba o wszechstronny rozwój osobowości uczniów uwzględniając ich indywidualne zainteresowania, predyspozycje intelektualne i psychofizyczne oraz wychowywanie ich na twórczych i świadomych swego miejsca w społeczeństwie.
3. Szkoła wyposaża uczniów w przewidzianą programem MEN wiedzę humanistyczną, społeczną, matematyczną, techniczną i kulturową.
4. Szkoła kształtuje patriotyczną postawę uczniów, poszanowanie uniwersalnych wartości moralnych, kultury powszechnej i narodowej, tożsamości etnicznej, językowej, przekonań religijnych oraz form współżycia społecznego.
5. Szkoła przygotowuje uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich, poszanowania godności własnej i innych, świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego spełnienia zadań w życiu osobistym, rodzinnym i kulturowym.
6. Szkoła troszczy się o właściwy rozwój psychofizyczny i zdrowie wychowanków.
7. Szkoła dba o możliwie najpełniejsze przygotowanie uczniów do podjęcia zadań czekających ich w przyszłości.
8. Zadaniem szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego, moralno-etycznego i psychofizycznego.
9. Szkoła prowadzi procesy integracyjne w oparciu o pełne, wzajemne zaufanie w relacjach uczeń-nauczyciel, uczeń-uczeń, nauczyciel-dom rodzinny ucznia i innych, uwzględniający indywidualizacje szeroko rozumianych potrzeb uczniów: procesy te mają wpływ na kształtowanie się osobowości, poczucie własnej wartości oraz więzi społecznych.
10. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest uczniom z inicjatywy rodziców, nauczyciela, specjalisty, poradni psychologiczno - pedagogicznej (w tym poradni specjalistycznej). Celem pomocy psychologiczno - pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków.
11. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna organizowana jest w formie:
a. działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań u dzieci, w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień (zainteresowania i uzdolnienia wychowanków rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami, dzieckiem; prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz opinii i orzeczeń poradni psychologiczno – pedagogicznej; organizowane w szkole konkursy stanowią formę rozwoju uzdolnień i są rodzajem prezentacji),
b. działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokajania,
c. zindywidualizowanej pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
d. zajęć specjalistycznych (za zgodą organu prowadzącego),
e. porad, konsultacji i warsztatów dla nauczycieli i rodziców,
f. działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej dla dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
12. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi odbywa się w szkole poprzez:
a. zajęcia integrujące w grupie,
b. dostosowanie treści, metod i organizacji pracy do potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanków,
c. wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie,
d. tworzenie sytuacji pozwalających na poznanie własnych możliwości dziecka,
e. stworzenie warunków niezbędnych do zorganizowania opieki, wychowania i nauki, uwzględniając:
i. brak barier architektonicznych,
ii. kadrę posiadającą wystarczające kwalifikacje, nadające uprawnienia do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym,
iii. przedłożenie przez rodziców dziecka odpowiedniej dokumentacji badań poradni specjalistycznej w terminie do dnia 31 sierpnia roku szkolnego, poprzedzającego przyjęcie dziecka do danej klasy,
iv. opiekę, wychowanie i edukację dzieci niepełnosprawnych organizowaną z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i obowiązujących przepisów prawa,
f. dostosowanie tygodniowego wymiaru zajęć nauczania indywidualnego wg odrębnych przepisów,
g. organizowanie nauczania indywidualnego w domu rodzinnym dziecka lub na terenie szkoły w szczególnie uzasadnionych przypadkach,
2. SZKOŁA REALIZUJĄC CELE STATUTOWE
1. Zapewnia uczniom zdobycie umiejętności samokształcenia, poszanowania godności
drugiego człowieka i dostrzeganie w nim partnera, przez stosowanie odpowiednich metod
pracy tak w trakcie zajęć obowiązkowych jak i nadobowiązkowych, tworząc i wzmacniając
więzi między społecznością klasową-szkolną.
2. Zapewnia uczniom zdobycie wysokiej kultury osobistej, emocjonalnej, intelektualnej
i społecznej oraz szerokiej wiedzy o:
a. człowieku, przyrodzie, społeczeństwie, cywilizacji i osiągnięciach techniki, trwałych wartościach kultury narodowej, jej związkach z kulturą światową i ogólnoludzką, a także o wkładzie Polaków do światowego dziedzictwa kulturowego,
b. normach zachowań określających własne miejsce jednostki w społeczeństwie,
c. metodach i technice samodzielnego zdobywania wiedzy.
3. Umożliwia uczniom udział w działaniach o charakterze profilaktycznym, mających za zadanie:
a. kształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi oraz z dorosłymi,
b. wykształcenie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
c. uczenie zwyczajów, obyczajów, właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, w szkole i wobec obcych,
d. budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, wspieranie oddziaływań rodziny,
e. wdrażanie uczniów do samodzielności w dążeniu do dobra indywidualnego
i społecznego,
f. wyposażanie w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, radzenia sobie z trudną sytuacją,
g. stwarzanie możliwości do doskonalenia się;
§ 2
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki
1. Dyrektor szkoły spotyka się z rodzicami na zebraniach ogólnych 4 razy w roku /w ustalonych terminach, 2 razy w każdym półroczu/. Na zebraniach ogólnych dyrektor zapoznaje rodziców z planem pracy szkoły i jego realizacją oraz przedstawia aktualne problemy wychowawcze, opiekuńcze i gospodarcze szkoły.
2. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Rodzice informowani są przez wychowawców o zamierzeniach dydaktyczno -wychowawczych w danej klasie na pierwszym spotkaniu ogółu rodziców tej klasy.
3. Wychowawca klasy zobowiązany jest do zapoznania rodziców z przepisami regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
4. Wychowawca jest zobowiązany do udzielania rodzicom rzetelnej i pełnej informacji na temat postępów dziecka w nauce, jego zachowania oraz trudności które napotyka.
5. Rodzice ucznia są zobowiązani w szczególności do:
a) zgłoszenia dziecka do szkoły w terminie i zgodnie z zasadami ustalonymi w regulaminie rekrutacji
b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
c) usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole;
d) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć;
e) aktywnego wspierania dziecka i nauczycieli w procesie nauczania;
f) aktywnej i ścisłej współpracy ze szkołą w czasie planowania udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
g) systematycznego kontaktu z wychowawcą i nauczycielami oraz udziału w zebraniach z rodzicami.
6. Rodzice ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie zezwolenia dyrektora szkoły są zobowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu.
7. Rodzice ucznia, wszystkie sprawy dotyczące ich dziecka z zakresu nauczania, wychowania i profilaktyki, mogą omawiać na terenie szkoły w terminach nie zakłócających nauczycielom realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zajęć opiekuńczych, w tym dyżurów pełnionych w czasie przerw zgodnie z harmonogramem lub w ramach doraźnych zastępstw.
8. Rodzice są zobowiązani do udzielania wychowawcy klasy rzetelnych informacji, które mogą wpływać na wyniki nauczania i zachowania ucznia.
9. Rodzice ucznia, wszystkie sprawy dotyczące ich dziecka z zakresu nauczania, wychowania i profilaktyki, powinni omawiać w następującej kolejności z:
a) nauczycielem przedmiotu lub specjalistą prowadzącym zajęcia z uczniem;
b) wychowawcą klasy, do której uczęszcza dziecko;
c) dyrektorem.
10. Spotkania, porady i konsultacje dla rodziców mogą się odbywać w szczególności w formach:
a) rozmów indywidualnych: osobistych i telefonicznych;
b) korespondencji listownej: tradycyjnej i elektronicznej;
c) zebrań z rodzicami i dni otwartych w terminach ustalonych w kalendarzu pracy szkoły;
d) szkoleń, warsztatów, konferencji prowadzonych w szkole lub poza szkołą przez nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa, innego specjalistę lub przedstawiciela instytucji działającej na rzecz uczniów i ich rodziców. Informacje o postępach ucznia w nauce są przekazywane rodzicom na bieżąco przez nauczycieli poprzez wpisywanie ocen bieżących na pracach pisemnych ucznia i do dziennika lekcyjnego.
e) Informacje o bieżącej frekwencji i zachowaniu ucznia są przekazywane rodzicom na ich prośbę lub z inicjatywy wychowawcy i nauczyciela.
11. Inne informacje dotyczące ucznia są przekazywane rodzicom na ich prośbę lub z inicjatywy dyrektora, wychowawcy, nauczyciela, pielęgniarki szkolnej lub innego specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem.
12. Informacje o postępach ucznia i jego bieżącej frekwencji są udzielane w formie:
a) informacji ustnej albo telefonicznej przekazanej w bezpośredniej rozmowie z rodzicem dziecka;
b) wglądu rodzica do dziennika lekcyjnego w obecności nauczyciela, wychowawcy, dyrektora;
c) informacji pisemnej przekazywanej przez wychowawcę podczas zebrania z rodzicami poświęconego analizie ocen bieżących w każdym półroczu.
13. Informacje o ocenach proponowanych śródrocznych i rocznych są przekazywane rodzicom w formie informacji pisemnej podczas zebrania poświęconego przekazaniu tych informacji. W razie nieobecności rodzica na zebraniu, wychowawca przekazuje te informacje za pośrednictwem dziecka.
14. Dyrektor i rada pedagogiczna ściśle współpracuje z Radą Rodziców, wybraną na zebraniu ogólnym rodziców i stanowiącą ich reprezentację.
ROZDZIAŁ IIIOrgany szkoły i ich kompetencje
§ 1
Organami Szkoły podstawowej są:
1. Dyrektor szkoły podstawowej;
2. Rada pedagogiczna;
3. Rada rodziców;
4. Samorząd uczniowski;
§ 2
Uprawnienia dyrektora szkoły określa art. 39 ustawy o systemie oświaty oraz art. 7 ustawy- Karta Nauczyciela. W szczególności dyrektor:
1) przewodniczy radzie pedagogicznej;
2) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
3) wydaje zarządzenia i decyzje administracyjne
4) sprawuje nadzór pedagogiczny, ponosi odpowiedzialność za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły;
5) powołuje zespół ds. opracowania projektu zmian w statucie (formułuje zadania zespołu, określa harmonogram pracy oraz termin przedstawienia końcowej wersji projektu). W przypadku wprowadzania więcej niż pięciu zmian do statutu, zarządzeniem wewnętrznym podejmuje decyzję o wprowadzenie tekstu jednolitego statutu szkoły;
6) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju;
7) prowadzi zebrania rady pedagogicznej;
8) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji;
9) wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej i pozostałych organów szkoły, jeśli są niezgodne z przepisami prawa. O ich wstrzymaniu informuje organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny, który uchwałę uchyla w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa;
10) dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;
11) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
12) organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę szkoły podstawowej;
13) wydaje decyzje administracyjne w sytuacjach określonych przepisami prawa;
14) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
15) dyrektor szkoły w wykonywaniu swych zadań współpracuje z pozostałymi organami szkoły.
§ 3
Rada pedagogiczna
1. W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole podstawowej. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń
i innych organizacji w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły podstawowej;
3. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,
w każdym okresie związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej;
4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania;
5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków;
6. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
7. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Protokół, który jest dostępny do wglądu dla członków rady pedagogicznej przez 7 dni po posiedzeniu w sekretariacie szkoły, podpisuje protokolant i dyrektor szkoły.
8. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także szkoły, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Kompetencje rady pedagogicznej
Rada pedagogiczna działa w oparciu o regulamin rady pedagogicznej, który tworzy i zatwierdza. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady określa art.40-43 ustawy o systemie oświaty.
Rada pedagogiczna:
1) zatwierdza statut szkoły oraz zmiany w statucie;
2) zatwierdza plan pracy szkoły i regulaminy;
3) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów;
4) podejmuje uchwały w sprawie innowacji pedagogicznych;
5) opiniuje organizacje pracy szkoły;
6) uchwala regulamin swojej działalności. Może wystąpić z wnioskiem do organu
prowadzącego o odwołanie ze stanowiska dyrektora;
7) na radę pedagogiczna deleguje się uprawnienia rozstrzygania spraw, nieujętych
powyżej a wynikających z dynamizacji dorastania uczniów oraz respektowania przez nich regulaminu, obowiązków ucznia i przepisów prawa, zgodnie z zapisami w statucie, rada pedagogiczna tworzy katalog kar i nagród, opracowuje kryteria ocen;
8) planuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z przepisami prawa;
§ 4
Rada rodziców
Działa w oparciu o regulamin wewnętrzny i art.53, 54 ustawy o systemie oświaty. Rada rodziców w szczególności:
1) uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem
szkoły podstawowej;
2) może występować do rady pedagogicznej i dyrekcji szkoły z wnioskami i opiniami
dotyczącymi placówki;
3) reprezentuje ogół rodziców uczniów szkoły;
4) podejmuje działania w zakresie doskonalenia pracy szkoły;
5) podejmuje działania na rzecz pozyskiwania środków finansowych dla szkoły;
6) na wniosek dyrektora szkoły wydaje opinię o nauczycielu przy ocenie jego stażu do
awansu zawodowego;
7) opiniuje treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, a
realizowane przez nauczycieli;
8) Radę rodziców stanowią trójki klasowe, będące trzyosobową reprezentacją każdej
klasy, trójki wybierane są na początku każdego roku szkolnego.
§ 5
Samorząd uczniowski
Do kompetencji samorządu uczniowskiego należy w szczególności:
1. uchwalenie regulaminu swojej działalności;
2. przedstawianie wniosków i opinii radzie pedagogicznej, radzie rodziców oraz dyrektorowi
w sprawach pracy szkoły i praw uczniów;
3. organizowanie działalności kulturalnej, sportowej oraz rozrywkowej w porozumieniu z
dyrektorem szkoły podstawowej;
4.posiada prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna
Samorządu Uczniowskiego.
§ 6
1. Organy szkoły współdziałają ze sobą zgodnie z prawem oświatowym oraz kompetencjami zapisanymi w statucie.
2. Sprawy sporne rozstrzyga dyrektor szkoły, a w przypadku gdy dotyczą one dyrektora szkoły organ prowadzący.
3. Pierwszeństwo przy rozwiązywaniu sporów między organami szkoły mają metody polubowne.
4. Do kompetencji rady pedagogicznej należy opracowanie zasad współpracy między organami oraz rozstrzygania w sytuacjach konfliktowych.
ROZDZIAŁ IV Organizacja pracy
§ 1
1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września, a kończy z dniem 31 sierpnia
następnego roku.
2. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w dniu 1 września w pierwszym powszednim dniu września, a kończą w ostatni piątek czerwca. Jeśli pierwszy dzień września wypada w piątek lub sobotę, zajęcia dydaktyczno- wychowawcze rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po dniu 1 września.( Roz. MEN z 5 września 2010 r.)
3. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza; pierwsze trwa od września do 31 stycznia następnego roku kalendarzowego, drugie trwa od 1 lutego następnego roku kalendarzowego do czerwca /zgodnie z rozporządzeniem MEN/.
4. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich reguluje rozporządzenie MEN w sprawie organizacji danego roku szkolnego.
5. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do 15 kwietnia każdego roku.
6. Arkusz organizacyjny po akceptacji kuratorium oświaty, zatwierdza organ prowadzący do 30 maja danego roku.
7. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin, zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
8. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji pracy szkoły dyrektor szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 2
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy.
2. Oddział klasowy szkoły nie powinien liczyć więcej niż 20 uczniów.
3. Oddział klasowy liczący do 20 uczniów dzieli się na grupy na zajęciach komputerowych także na innych zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń w mniejszych grupach za zgodą organu prowadzącego.
4. W szkole mogą być organizowane zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, stosownie do posiadanych środków finansowych, po zasięgnięciu opinii.
5. Szkoła zapewnia uczniom, ich rodzicom i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia. Podstawa prawna rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia obiadu w stołówce szkolnej. Obiady dostarcza podmiot prowadzący catering, który zawiera umowę z dyrektorem szkoły.
§ 3
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć lekcyjnych w czasie od 30
do 60 minut, zachowując jednak ustalony ogólny tygodniowy czas zajęć.
4. Niektóre zajęcia obowiązkowe, oraz zajęcia dodatkowe mogą odbywać się poza systemem
klasowo-lekcyjnym podczas wycieczek o charakterze edukacyjnym. Warunki i sposoby organizowania tych zajęć określa ustawa o systemie oświaty i odpowiednie rozporządzenia MEN.
5. Między zajęciami lekcyjnymi organizowane są przerwy trwające 10 minut i dwie długie
przerwy po 20 minut każda.
§ 4
Biblioteka szkolna
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań
uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
3. Zasady korzystania z wypożyczalni i czytelni określa regulamin wewnętrzny biblioteki.
4. Lokal biblioteki składa się z jednego pomieszczenia i umożliwia: gromadzenie i
opracowywanie zbiorów, wypożyczanie zbiorów na zewnątrz biblioteki, korzystanie z księgozbioru podręcznego i czytelni, prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczo-informacyjnego.
5. Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły: zapewnia
odpowiednio wyposażone pomieszczenia, środki finansowe na funkcjonowanie biblioteki oraz kadrę biblioteki, dba o jej protokolarne przekazanie przy zmianie pracownika.
6. Zbiory biblioteki obejmują: księgozbiór podręczny, literaturę piękną (w tym lektury
szkolne), podręczniki oraz literaturę popularno-naukową z różnych dziedzin, literaturę pedagogiczną i psychologiczną dla nauczycieli, czasopisma przedmiotowo-metodyczne.
7. Czas pracy biblioteki: biblioteka udostępnia swoje zbiory od godz. 8.00 do 15.00 podczas
przerw, od poniedziałku do piątku. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
8. Wydatki biblioteki szkolnej obejmują: zakup zbiorów i ich konserwację, zakup mebli i
sprzętu, druków bibliotecznych, materiałów piśmienniczych oraz pomocy dydaktycznych.
9. Pracę w bibliotece wykonuje wyznaczony nauczyciel, pełniący funkcję nauczyciela
bibliotekarza.
§ 5
Do realizacji celów statutowych szkoła posiada:
1) odpowiednie pomieszczenia dydaktyczne z niezbędnym wyposażeniem;
2) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze;
3) bibliotekę z czytelnią;
4) gabinet pielęgniarki szkolnej;
5) dwie niepełnowymiarowe sale gimnastyczne, ponadto zajęcia wychowania fizycznego odbywają się na krytej pływalni, lodowisku i boisku szkolnym;
6) tereny rekreacyjne;
7) szatnię.
§ 6
Organizacja i realizacja działań w zakresie wolontariatu
1. Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie
społeczności szkoły - nauczycieli, uczniów i rodziców - na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka.
2. Celem wolontariatu w szkole jest rozwijanie wśród dzieci postaw prospołecznych, zaangażowania, życzliwości i bezinteresowności oraz włączanie uczniów w działalność wolontariacką na rzecz potrzebujących.
3. Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary:
a) Środowisko szkolne:
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce – „Pogotowie naukowe”.
- Udział w zajęciach pozalekcyjnych.
- Praca w bibliotece szkolnej.
b) Środowisko pozaszkolne:
- Współpraca z: Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nysie, Nyskim Domem Kultury, Parafią pw. św. Dominika w Nysie, Dziennym Domem Pobytu w Nysie, Fundacją „Bardziej Być”, Centrum Integracji Społecznej, Miejsko Gminną Biblioteką Publiczną w Nysie, Biblioteką Pedagogiczną w Nysie, Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Nysie, RSTK – literaci województwa opolskiego, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Domem Pomocy Społecznej w Nysie, Domami Dziecka, Schroniskiem dla zwierząt.
- Akcje charytatywne wspierające instytucje, fundacje, stowarzyszenia i osoby prywatne.
4. Realizacja działań w zakresie wolontariatu obejmuje:
a) Przybliżenie młodzieży idei wolontariatu podczas lekcji, spotkań i godzin wychowawczych.
b) Umożliwianie rozpoznania własnych zasobów i motywacji do pracy.
c) Poznanie obszarów pomocy.
d) Poznanie zasad pracy i etyki działalności wolontariackiej.
e) Zapoznanie z prawami i obowiązkami wolontariuszy.
f) Kampanie zachęcające młodzież do włączenia się w pracę Wolontariatu.
g) Zachęcanie uczniów do działań w Wolontariacie Szkolnym podczas rozmów prowadzonych przez nauczycieli i doświadczonych wolontariuszy.
h) Lekcje wychowawcze poświęcone idei Wolontariatu.
i) Lekcje religii poświęcone miłości bliźniego.
j) Nawiązanie współpracy z lokalnymi firmami i zakładami pracy.
k) Spotkania z Zarządem Fundacji „Bardziej Być”
l) Okresowe zebrania członków Wolontariatu.
m) Pomoc najuboższym rodzinom, samotnym, chorym i osobom starszym przy współpracy ze środowiskiem pozaszkolnym.
n) Monitorowanie działalności wolontariuszy.
o) Wymianę doświadczeń.
§ 7
Formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.
1. Szkoła zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie. Za działanie wychowawcze i opiekuńcze odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele, a w szczególności wychowawcy, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, inne poradnie w ścisłej współpracy z rodzicami lub opiekunami dziecka, a w miarę potrzeb z organami pomocy społecznej.
2. Zapewnienie opieki i pomocy uczniom potrzebującym odbywa się przez:
a) diagnozę niepełnosprawności,
b) rozpoznanie środowiska rodzinnego i warunków życia ucznia,
c) kierowanie do specjalistów,
d) ścisłą realizację zaleceń specjalistów podczas pracy z dziećmi,
e) organizowanie indywidualnego toku nauczania,
f) organizowanie zajęć świetlicowych i innych form spotkań z uczniami po lekcjach w miarę możliwości szkoły,
g) organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
h) w przypadku uczniów którzy znajdują się w trudnej sytuacji szkoła nawiązuje kontakt z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nysie.
3. Uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zapewnia się:
a) realizację zaleceń zwartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) odpowiednie warunki do pobytu w szkole,
c) realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia,
d) zajęcia rewalidacyjne stosownie do potrzeb,
e) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
4. Uczniom z niepowodzeniami szkolnymi zapewnia się:
a) pomoc dydaktyczno – wychowawczą:
–możliwość udziału w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych,
-kierowanie do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
-pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z agresją, przemocą, nałogami poprzez porady i konsultacje, umożliwienie kontaktu ze specjalistą terapii uzależnień, kontakty z rodzicami oraz organami i organizacjami wyspecjalizowanymi w tym zakresie,
-pomoc koleżeńską,
-zaspokajanie potrzeb uczniów w zakresie opieki świetlicowej,
-możliwość poprawy oceny,
-rozwijanie zainteresowań i zdolności na kołach zainteresowań i innych zajęciach oraz umożliwianie udziału w programach edukacyjnych,
-zajęcia i inne działania profilaktyczne w zakresie uzależnień,
-uwzględnianie w szkolnym programie wychowawczym nauki zachowań prospołecznych i asertywnych
b) pomoc materialną:
- możliwe są dofinansowania wyjścia do kina, na wycieczki /w miarę możliwości finansowych szkoły/
- możliwe jest zwolnienie z opłat ubezpieczeniowych /w miarę możliwości finansowych szkoły/
5. Uczniom uzdolnionym zapewnia się pomoc:
a) dydaktyczno – wychowawczą:
-kierowanie ucznia wybitnie zdolnego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z wnioskiem o zaopiniowanie indywidualnego toku lub programu nauczania,
-pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
-udział w zajęciach psychoedukacyjnych rozwijających potencjalne możliwości,
-realizacja indywidualnego toku lub programu nauczania,
-udział w kołach zainteresowań,
-korzystanie z księgozbioru szkoły,
-korzystanie z pracowni komputerowej oraz dostęp do Internetu,
-udział w zawodach, konkursach, olimpiadach,
-prezentacja efektów swojej pracy
-udział w uroczystościach, koncertach, pokazach,
b) finansową:
-możliwe jest udzielanie stypendium oraz przyznawanie nagród /w miarę możliwości finansowych szkoły/.
§ 8
Organizacja świetlicy z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia
1. Świetlica jest miejscem zabawy, nauki i wypoczynku uczniów.
2. Do świetlicy przyjmuje się uczniów, którym należy zapewnić opiekę przed lekcjami oraz po ich zakończeniu. Uczniowie do świetlicy przyjmowani są na wniosek rodziców na podstawie „Karty zgłoszenia”.
3. Uczeń może brać udział w zajęciach świetlicowych po złożeniu Karty zgłoszenia.
4. Świetlica jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych od godz. 6.30 do godz. 16.00.
5. Rodzice są zobowiązani do punktualnego odbioru dzieci ze świetlicy.
6. Poza godzinami pracy świetlicy odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów ponoszą rodzice.
7. Uczniowie odbierani są ze świetlicy przez rodziców(lub upoważnione osoby wskazane w „Karcie zgłoszenia”). Po złożeniu pisemnej deklaracji, dzieci mogą opuścić świetlicę samodzielnie o ustalonej godzinie. Uczeń jest zobowiązany do poinformowania nauczyciela o zamiarze opuszczenia świetlicy, natomiast fakt ten nauczyciel odnotowuje na liście obecności.
Niepoinformowanie nauczyciela o wyjściu ze świetlicy skutkuje wpisem
do zeszytu korespondencji z rodzicami, i ma wpływ na ocenę z
zachowania. Tym samym zobowiązuje się rodziców do zastosowania
stosownych środków wychowawczych wobec własnego dziecka. W
świetlicy zajęcia prowadzone są w grupach wychowawczych, liczących nie
więcej niż 25 uczniów.
8. Zajęcia w świetlicy prowadzone są zgodnie z rocznym planem pracy szkoły.
9. Świetlica zapewnia uczniom zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci, a w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, a także zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny.
10. Do zadań świetlicy należy:
a)opieka nad uczniami
b)rozwijanie ich zdolności i umiejętności
c)zorganizowanie odpowiednich warunków do odpoczynku i relaksu
d)zorganizowanie pomocy w nauce
e)wdrażanie do samodzielności, samorządności i aktywności społecznej
f)upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, dbanie o higienę i bezpieczeństwo uczniów w szkole
11. Świetlica organizuje dla uczniów urozmaicone formy zajęć:
a)zajęcia w kołach zainteresowań: artystycznych i naukowych
b) spacery, zabawy na boisku i ogrodzie szkolnym
c) uczestnictwo w konkursach szkolnych i pozaszkolnych
12. Podczas odpowiedniej pogody zajęcia świetlicowe odbywają się na terenie przyszkolnym. Dzieci mogą przebywać w miejscach wyznaczonych przez nauczycieli świetlicy. Powinny posiadać odpowiedni ubiór do zabaw na świeżym powietrzu.
13. Nauczyciel prowadzący zajęcia świetlicowe nie odpowiada za zniszczone, pobrudzone bądź zagubione ubrania.
14. Zachowanie ucznia w świetlicy ma wpływ na jego ocenę z zachowania.
15. Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy określa regulamin.
16. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące pracy świetlicy należy zgłaszać
nauczycielom lub dyrekcji szkoły.
§ 9
System doradztwa zawodowego
1. W szkole prowadzone są zajęcia z doradztwa zawodowego. Ich zasady określa Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego.
ROZDZIAŁ V
Prawa i obowiązki nauczycieli i innych pracowników szkoły
§ 1
W szkole zatrudnia się, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi na zasadach określonych w Kodeksie Pracy (Dz. U. Nr 21 poz. 94 z późn. zm.).
Prawa i obowiązki nauczycieli.
1. Nauczyciel prowadzący pracę dydaktyczno-wychowawczą jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów, a w szczególności odpowiada za:
a) życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, imprez szkolnych, wycieczek edukacyjnych oraz pełnionych dyżurów na przerwach między zajęciami lekcyjnymi;
b) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego oraz sprawiedliwe traktowanie i obiektywne ocenianie wszystkich uczniów;
c) pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
2. Do zadań nauczycieli należy również:
a) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów oraz ich zdolności i zainteresowań;
b) kształtowanie u uczniów postaw patriotycznych, obywatelskich i prospołecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły;
c) udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane trudności uczniów;
d) doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej
3. Zadaniem nauczyciela wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej:
a) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka;
b) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej;
c) współdziałanie z pedagogiem, instytucjami i nauczycielami w zakresie koordynacji działań wychowawczych wobec ogółu uczniów klasy oraz wobec uczniów, którym potrzebna jest indywidualna opieka (uzdolnionym lub z trudnościami w nauce);
d) utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów poprzez informowanie o zachowaniu i wynikach w nauce ucznia oraz okazywanie pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka, a także włączanie ich w sprawy życia klasy i szkoły.
4. Nauczyciel wychowawca prowadzi dokumentację klasy (dziennik, arkusz ocen, plan pracy wychowawczej, opinie z poradni) oraz czuwa nad frekwencją uczniów.
5. Nauczycielowi przysługują świadczenia pracownicze zgodne z Kodeksem Pracy oraz zawartą umową o pracę.
6. Nauczyciel ma prawo do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i awansu zawodowego.
Prawa i obowiązki pracowników i administracji szkoły.
1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości a także zapewnienie bezpieczeństwa uczniom. Szczegółowy zakres obowiązków ustala dyrektor szkoły.
2. Pracownikom administracji i obsługi przysługują świadczenia pracownicze zgodne z Kodeksem Pracy oraz zawartą umową o pracę.
ROZDZIAŁ VI
Prawa i obowiązki uczniów szkoły podstawowej
§ 1
1. Wynikające z Konwencji o prawach dziecka:
- prawa i wolności obywatelskie (prawo do życia, do tożsamości, prawo do swobody myśli i sumienia, wyznania, prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących postępowania administracyjnego i sądowego, prawo do znajomości swoich praw),
- prawo do wolności od wszelkiego rodzaju przemocy (fizycznej i psychicznej)
- prawo socjalne (prawo do odpowiedniego standardu życia, prawo do ochrony zdrowia),
- prawo do wypoczynki i czasu wolnego,
- prawo kulturalne (prawo do korzystania z dóbr kultury, prawo do informacji),
- prawo polityczne (prawo wyboru samorządu uczniowskiego).
2. Wynikające z Ustawy o systemie oświaty:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do udziału w organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
3. Wynikające ze statutu szkoły.
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności osobistej
- korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także
światopoglądowych i religijnych (jeśli nie narusza tym dobra innych osób)
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów
w nauce
- pomocy w przypadku trudności w nauce
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się
w organizacjach działających w szkole.
4. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń ma prawo odwołać się do:
a) wychowawcy klasy;
b) dyrektora szkoły;
c) kuratora oświaty;
d) rzecznika praw dziecka.
§ 2
Uczeń ma obowiązek:
1. Pilnie i systematycznie wywiązywać się z obowiązków szkolnych; systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia, dobrze wykorzystywać czas przeznaczony na naukę podczas lekcji, przygotowywać się do zajęć w domu.
2. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa - postępowania w szkole i poza nią tak, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych.
3. Dbać o zdrowie i higienę osobistą oraz estetykę ubioru i otoczenia.
4. Chronić przyrodę, nie niszczyć roślin, nie męczyć zwierząt.
5. Dbać o mienie szkoły, kolegów i innych osób, a także swoje własne.
6. Naprawiać wyrządzone przez siebie szkody.
7. Kulturalnie odnosić się do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
8. Przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności.
9. Szanować światopogląd i zapatrywania innych osób.
10. Pomagać potrzebującym.
11. Szanować godność i wolność osobistą innych ludzi.
12. Aktywnie uczestniczyć w życiu klasy i szkoły.
13. Dbać o dobre imię szkoły.
14. Nosić mundurek szkoły.
15. Przestrzegać przyjętych regulaminem postanowień, norm i zasad. Stosować się do zarządzeń dyrektora i uchwał rady pedagogicznej.
§ 3
Procedury postępowania w przypadku nieprzestrzegania przyjętych
norm, zasad i regulaminu placówki.
Sytuacje w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów.
1. W przypadku rozwiązywania sytuacji trudnych wychowawczo, niewywiązywania się
ucznia z przyjętych postanowień zawartych w prawach i obowiązkach ucznia, regulaminie szkoły stosuje się procedury przyjęte poniżej. Procedury uwzględniają postępowanie ucznia, rodzica oraz szkoły.
§ 4
Formy nagradzania i karania
1. W szkole przyznawane są nagrody za:
- podejmowanie działań na rzecz innych uczniów z klasy lub szkoły z własnej inicjatywy;
- osiągnięcia w konkursach;
- osiągnięcia sportowe;
- wyjątkową postawę;
- wysokie osiągnięcia w nauce (średnią 4,75 i wyżej oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania);
- wzorowe zachowanie i najwyższą średnią ocen w szkole;
2. W szkole można przyznać nagrody w następującej formie:
- pochwała ustna nauczyciela w klasie w obecności uczniów;
- pochwała pisemna nauczyciela skierowana do ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów);
- pochwała ustna dyrektora;
- pochwała pisemna dyrektora skierowana do ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów);
- podziękowanie w formie dyplomu, nagrody książkowej lub rzeczowej
- list pochwalny;
3. W szkole mogą być przyznawane nagrody przez uczniów, samorząd uczniowski, klasę, rodziców, nauczycieli, dyrektora w formie ustalonej przez wymienionych inicjatorów.
4. Kary
Uczeń łamiący zasady zawarte w statucie szkoły oraz ogólnie przyjęte normy zachowania i współżycia społecznego, może być ukarany zgodnie z procedurami postępowania w sytuacjach trudnych (patrz rozdział VI paragraf 4)
5. Uczeń ma prawo odwołania się od kary w ciągu siedmiu dni od daty uzyskania informacji o jej udzieleniu. Odwołanie składają rodzice (prawni opiekunowie) ucznia do dyrektora szkoły. Odwołanie winno zawierać uzasadnienie i mieć formę pisemną.
6. W celu rozpatrzenia odwołania dyrektor szkoły w ciągu 7 dni od daty otrzymania odwołania powołuje komisję, w skład, której wchodzą: wychowawca, przedstawiciel dyrekcji, organ prowadzący.
ROZDZIAŁ VII
Wewnątrzszkolne ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
Podstawa prawna; rozdział 3 a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. z póź. zm. , rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku oraz z dnia 25 kwietnia 2013 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych Tworzenie wewnątrzszkolnego oceniania należy do kompetencji rady pedagogicznej.
§ 1
1. Ocenia się:
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia – przez rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej;
b) zachowanie ucznia - przez rozpoznawanie przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, zachowaniu i poczynionych w tym zakresie postępach;
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swego rozwoju;
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
d) przedstawianie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,;
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
c) ocenianie bieżące i ustalanie ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz z zachowania;
d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
e) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz z zachowania:
f) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
g) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 2
Wymagania edukacyjne
1. Uczeń przychodzi na zajęcia szkolne wyposażony w odpowiedni zestaw podręczników, ćwiczeń, zeszytów i przyborów szkolnych.
Ubrany zgodnie z regulaminem szkolnym, posiadający zmienne obuwie.
Uczeń odrabia zadania domowe i wywiązuje się z podjętych działań dodatkowych.
2. Ocena ma charakter jawny dla ucznia i jego rodziców.
3. W klasach I-III obowiązuje opisowa ocena bieżąca, półroczna i klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych w tym pozalekcyjnych i z zachowania wg skali poziomów i określonych na każdym poziomie wymagań, wg karty obserwacji bieżącej aktywności i działalności ucznia (Załącznik nr 1a, 1b, 1c).
4. Wymagania na poszczególne poziomy w klasach I - III. Karta obserwacji bieżącej aktywności i działalności ucznia –objaśnienia
a) Karta obserwacji bieżącej aktywności i działalności ucznia określa poziom umiejętności i samodzielności ucznia w poszczególnych rodzajach aktywności edukacyjnej: polonistyczno-społecznej, przyrodniczej, matematycznej, plastyczno – technicznej,
muzyczno – ruchowej.
b) W nagłówku tabeli umieszczone są poziomy aktywności i działalności ucznia
( V poziomów)
I poziom
Duża samodzielność, chłonność, wyprzedza realizowany materiał, potrafi wiązać
wiedzę interdyscyplinarną i wykorzystać ją w praktyce.
II poziom
W wyznaczonym obszarze pracuje wyczerpująco. Postawiony problem rozwiązuje
samodzielnie. Obserwuje się dużą aktywność procesów analityczno-syntetycznych
oraz właściwe wyczerpujące wnioskowanie.
III poziom
Pracuje w wyznaczonym obszarze, w początkowej fazie wymaga ukierunkowania,
procesy syntetyczno-analityczne kierunkują się prawidłowo, wnioskowanie
prawidłowe.
IV poziom
Wymaga gruntowego ukierunkowania we wprowadzeniu do obszaru działania,
podpowiedzi w trakcie formułowania wniosków, wsparcie w analizie i syntezie
podejmowanych problemów edukacyjnych.
V poziom
Pracuje tylko pod kierunkiem nauczyciela, wymaga stałej pomocy. Niesamodzielny, bierny w zdobywaniu umiejętności.
c) W kolumnach tabeli wyszczególniono rodzaje aktywności edukacyjnej ucznia.
d) Zaobserwowane przez nauczyciela postępy ucznia nanosi się „datą” (np. 02.09)
w miejscu przecięcia się współrzędnych poziomu aktywności ucznia i aktywności
edukacyjnej.
e) Kartę prowadzimy przez cały rok.
f) Karta daje przejrzysty wgląd w osiągnięcia ucznia, jest wskazówką niedociągnięć,
które na bieżąco można uzupełniać, ujawnia zdolności i predyspozycje ucznia.
g) Stanowi obiektywną postawę oceny opisowej.
h) Może stanowić materiał wyjściowy do prowadzenia badań.
5. Ustala się jednolity system oceniania z wszystkich przedmiotów w zakresie prac pisemnych:
a) 100 % możliwych do uzyskania punktów oraz dodatkowe zadania wykraczające poza program: ocena celująca 6;
b) 90 – 99 % możliwych do uzyskania punktów: ocena bardzo dobra 5;
c) 75 – 89 % możliwych do uzyskania punktów: ocena dobra 4;
d) 50 – 74 % możliwych do uzyskania punktów: ocena dostateczna 3;
e) 31 – 49 % możliwych do uzyskania punktów: ocena dopuszczająca 2;
f) 0 – 30 % możliwych do uzyskania punktów: ocena niedostateczna 1.
6. W kasach IV-VIII oceny bieżące, półroczne i klasyfikacyjne ustala się w stopniach wg następującej skali:
a) stopień celujący 6
b) stopień bardzo dobry 5
c) stopień dobry 4
d) stopień dostateczny 3
e) stopień dopuszczający 2
f) stopień niedostateczny 1
Wspomagająco wprowadza się plusowo minusowy system rejestracji aktywności uczniów wg następującego schematu:
+ + + + 5
+ + + - 4
+ + - - 3
+ - - - 2
- - - - 1
7. Wymagania na poszczególne stopnie w klasach IV-VIII.
Celujący (6) – duża samodzielność, chłonność, wykracza poza realizowany materiał.
Potrafi wiązać wiedzę interdyscyplinarną i wykorzystać ją w praktyce. Jest olimpijczykiem lub finalistą olimpiad i konkursów na szczeblu wojewódzkim.
Bardzo dobry (5) – w wyznaczonym obszarze pracuje wyczerpująco. Postawiony problem rozwiązuje samodzielnie. Obserwuje się dużą aktywność procesów analityczno - syntetycznych oraz właściwe wyczerpujące wnioskowanie.
Dobry (4) – pracuje w wyznaczonym obszarze, w początkowej fazie wymaga ukierunkowania, procesy syntetyczno – analityczne kierunkują się prawidłowo, wnioskowanie prawidłowe.
Dostateczny (3) – wymaga ukierunkowania we wprowadzeniu do obszaru działania, podpowiedzi w trakcie formułowania wniosków, wsparcia w analizie i syntezie podejmowanych problemów edukacyjnych.
Dopuszczający (2) – wymaga gruntowego ukierunkowania, pracuje tylko pod kierunkiem nauczyciela, wymaga ciągłej pomocy, niesamodzielny, bierny w zdobywaniu umiejętności.
Niedostateczny (1) – nie wykazuje zainteresowania przedmiotem oraz chęci współpracy z nauczycielem. Na zajęcia przychodzi nieprzygotowany. Prezentuje lekceważący stosunek do prowadzonych zajęć.
8. Wymagania pkt. 4 dotyczą wszystkich zajęć edukacyjnych obowiązkowych
i pozalekcyjnych, z uwzględnieniem ich specyfiki, z którą zapoznaje uczniów nauczyciel prowadzący dany przedmiot/zajęcia na początku roku szkolnego
9. Informacje o wynikach sprawdzianów winny być przekazywane uczniom w terminie
1 tygodnia, w przypadku kartkówek na następnej lekcji.
10. Uczniów o terminie sprawdzianów należy powiadomić co najmniej 7 dni wcześniej.
11. Raz w półroczu, bez żadnych konsekwencji, uczeń może zgłosić przed lekcją, ze jest nieprzygotowany. W przypadku przedmiotów w wymiarze 4 godzin uczniowi przysługują 2 zgłoszenia.
12. W ciągu dnia może się odbyć tylko jeden sprawdzian obejmujący większą partię materiału, w ciągu tygodnia dwa.
13. Planowany sprawdzian wpisany jest do dziennika lekcyjnego.
14. W przypadku dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma prawo do pomocy indywidualnej nauczyciela w ustalonych formach i terminach.
15. Jeżeli na zapowiedzianym sprawdzianie ustnym lub pisemnym nie ma odpowiedniej frekwencji nauczyciel ma prawo do przeniesienia sprawdzianu na inny termin.
16. Na zajęciach wychowania fizycznego i zajęciach praktycznych należy oceniać ucznia przede wszystkim za jego zaangażowanie i aktywność.
17. Oceniając ucznia należy dążyć do akcentowania jego osiągnięć, a nie uwypuklania braków.
18. Jeżeli rodzice optują uczestnictwo dziecka w lekcji religii traktuje się ten przedmiot jako
obowiązkowy i ocena z Religi jest wliczana do średniej ocen ucznia.
Zachowanie
1. Ocena z zachowania uwzględnia:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób,
f) godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom.
3. W klasach I-III stosowana jest śródroczna i roczna ocena opisowa z zachowania.
4. W klasach IV-VIII stosuje się ocenę klasyfikacyjną wg następującej skali:
a) wzorowe
b) bardzo dobre
c) dobre
d) poprawne
e) nieodpowiednie
f) naganne.
5. Kryteria oceniania zachowania.
1. WZOROWE
Wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
Uczeń jest wzorem obowiązkowości, zawsze przestrzega regulaminu szkolnego. Jest punktualny i przynosi usprawiedliwienia. Z własnej inicjatywy bierze udział w uroczystościach szkolnych. Jest konsekwentny w swoim postępowaniu. Tworzy życie szkoły – kreatywny. Z powierzonych zadań i funkcji wywiązuje się wzorowo. Aktywnie pracuje na lekcji, wykazując własną inicjatywę.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
Uczeń aktywny, kieruje życiem społeczności szkolnej. Przykładnie dba o mienie szkolne, wzbogaca i współtworzy bazę dydaktyczną na miarę możliwości uczniowskich.
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza szkołą.
Godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz, postawą i wyglądem zewnętrznym. Z własnej inicjatywy dba o podtrzymywanie tradycji szkolnych, współtworzy tradycje. Promuje szkołę przez udział w olimpiadach i uroczystościach oficjalnych.
Dbałość o piękno mowy ojczystej
Przykładnie stosuje formy grzecznościowe odpowiednio do zaistniałej sytuacji, posiada wysoką kulturę języka. Cechuje się elokwencją odpowiednią do wieku. Jego przykładna postawa jest zgodna z jego wewnętrznym poczuciem kultury i nie jest uzależniona od obecności osób dorosłych.
Okazywanie szacunku innym
Wykazuje się empatią w stosunku do kolegów i osób dorosłych. Stwarza przyjazną atmosferę sprzyjającą integracji grupy. Jest tolerancyjny. Wszystkim okazuje należny szacunek. Pozytywnie wpływa na kształtowanie postaw w grupie.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
Przykładnie przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w szkole i poza szkołą. Wysoka świadomość higieny i umiejętności podejmowania działań profilaktycznych, oraz przewidywania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu psychofizycznemu. Nie ulega złym wpływom.
2. BARDZO DOBRE
Wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
Uczeń stosuje się do zasad regulaminu szkolnego. Z własnej inicjatywy bierze udział w uroczystościach szkolnych. Jest aktywny na lekcjach. Jest punktualny i przynosi usprawiedliwienia. Aktywnie uczestniczy w lekcjach, czasem wykazuje własną inicjatywę.
Z powierzonych zadań i funkcji wywiązuje się bez zarzutu.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
Podejmuje dziania twórcze na rzecz społeczności szkolnej. Przykładnie dba o mienie szkolne.
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza szkołą.
Godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz, postawą i wyglądem zewnętrznym. Prezentuje właściwą postawę uczniowską. Współtworzy tradycje. Promuje szkołę przez udział w olimpiadach i uroczystościach.
Dbałość o piękno mowy ojczystej
Właściwie stosuje formy grzecznościowe odpowiednio do zaistniałej sytuacji, posiada wysoką kulturę języka, duży zasób słownictwa. Niezależnie od obecności dorosłych wyraża się kulturalnie.
Okazywanie szacunku innym
Wykazuje się empatią w stosunku do kolegów i osób dorosłych. Stwarza przyjazną atmosferę sprzyjającą integracji grupy. Jest tolerancyjny. Wszystkim okazuje należny szacunek.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
Przykładnie przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w szkole i poza szkołą. Wysoka świadomość higieny i przewidywania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu psychofizycznemu. Nie ulega złym wpływom.
3. DOBRE
Wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
Zwykle przestrzega regulaminu szkolnego. Bierze udział w uroczystościach szkolnych. Raczej punktualny i obowiązkowy. W powierzonych zadaniach i funkcjach wymaga nieznacznego ukierunkowania. Dosyć aktywny na lekcjach.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
Wspiera kolegów w twórczym działaniu na rzecz społeczności szkolnej. Dba o mienie szkoły.
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza szkołą.
Prezentuje właściwą postawę uczniowską. Stara się dbać o dobre imię szkoły, bierze udział
w uroczystościach szkolnych. Szanuje tradycję szkolną
Dbałość o piękno mowy ojczystej
Zna i stosuje formy grzecznościowe właściwie do zaistniałej sytuacji. Jego kultura wyrażania się jest bez zarzutu.
Okazywanie szacunku innym
Okazuje szacunek osobom, z którymi obcuje. Uznaje autorytet osób dorosłych, używa form grzecznościowych w szkole i poza szkołą.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w szkole i poza szkołą. Przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa. Sporadycznie ulega złym wpływom, ale umie się przyznać do błędu.
4. POPRAWNE
Wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
Upominany stosuje się do regulaminu szkolnego. Zdarza mu się być nieprzygotowanym do lekcji i bagatelizować obowiązek szkolny – sporadycznie aktywny na lekcji. Otwarty na uwagi nauczyciela. Dopilnowany wywiązuje się z powierzonych zadań i funkcji.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
Zachęcony bierze udział w twórczym działaniu na rzecz społeczności szkolnej. Zdarza mu się nieumyślnie zniszczyć mienie szkoły.
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza szkołą.
Ukierunkowany przyjmuje oczekiwaną postawę uczniowską. Zachęcony bierze udział w uroczystościach szkolnych, bierny w podejmowaniu czynności twórczych. Zna tradycję szkolną.
Dbałość o piękno mowy ojczystej
Zna, ale nie zawsze stosuje formy grzecznościowe właściwie do zaistniałej sytuacji. Zdarza mu się używać słów obraźliwych, upomniany przeprasza.
Okazywanie szacunku innym
Wymaga ukierunkowania w werbalnych formach okazywania szacunku. Zdarza mu się urazić innych – potrafi naprawić wyrządzona krzywdę.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
Wymaga ukierunkowania w przestrzeganiu zasad higieny i bezpieczeństwa. Zdarza mu się współorganizować niebezpieczne zabawy. Podatny na negatywne wpływy. Upomniany poprawia się.
5. NIEODPOWIEDNIE
Wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
Nie uczestniczy w uroczystościach szkolnych. Nie udziela się społecznie. Dezorganizuje pracę kolegów. Nie angażuje się i słabo pracuje podczas lekcji. Nie podejmuje przyjęcia dodatkowych zadań i funkcji.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
Nie uczestniczy w życiu społeczności szkolnej. Nie dba o mienie szkoły. Nie szanuje
i przywłaszcza cudzą własność.
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza szkołą.
Niezainteresowany dbałością o honor i tradycję szkoły. Przynosi złą sławę szkole, zachowuje się niegodnie i niekulturalnie. Nie zna tradycji szkoły, odnosi się do niej lekceważąco.
Dbałość o piękno mowy ojczystej
Używa słów powszechnie uznawanych za obelżywe nie przywiązując uwagi do kultury języka, używa żargonów upomniany nie podejmuje czynności naprawczych. Cechuje się niską kulturą języka.
Okazywanie szacunku innym
Podejmuje działania upokarzające godność osoby drugiej. Nie okazuje szacunku. Brak wrażliwości.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny. Powoduje bójki. Zachęca do złych zachowań szkodzących zdrowiu. Uwagi nauczyciela nie przynoszą oczekiwanego skutku.
6. NAGANNE
Wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
Świadomie dezorganizuje lekcje. Spóźnia się i wagaruje. Nie przestrzega regulaminu szkolnego. Uniemożliwia prace innym. Całkowicie odmawia wykonywania zadań, błaznuje, bojkotuje propozycje nauczyciela i kolegów.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
Dezorganizuje życie społeczności szkolnej. Celowo niszczy mienie szkolne. Zachęca kolegów do naśladowania negatywnych wzorców.
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza szkołą.
Świadomie niszczy pracę i tradycje szkoły, przynosząc jej złą sławę. Gardzi pozytywnymi wzorcami i ideałami. Zupełnie niewrażliwy na uwagi nauczycieli.
Dbałość o piękno mowy ojczystej
Używa wulgaryzmów także w obecności osób dorosłych. Nie reaguje na uwagi dorosłych.
Okazywanie szacunku innym
Celowo upokarza innych. Zachęca innych do podobnych zachowań.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
Stwarza zagrożenie sobie i otoczeniu, nie reaguje na uwagi nauczyciela. Swoim postępowaniem daje zły przykład i nakłania do podejmowania postawy szkodzącej zdrowiu.
19. Ocenę z zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
W ustaleniu oceny zachowania pomocną rolę pełni zeszyt uwag.
W wyjątkowych sytuacjach wychowawczych, wychowawca klasy może wnioskować do dyrektora szkoły o zmianę oceny z zachowania po konferencji klasyfikacyjnej, w trybie nadzwyczajnym.
20. Z zajęć poza lekcyjnych wystawia się oceny zgodnie z wewnątrzszkolnym ocenianiem na poszczególnych etapach nauczania, z tym, że z zajęć pozalekcyjnych takich jak k. teatralne, k. taneczne, sztuka wystawia się ocenę półroczną łączną za zajęcia artystyczne, jednak nie może być ona niższa od średniej wyników nauczania przedmiotów obowiązkowych.
§ 3
Klasyfikacja i promowanie - postanowienia ogólne
1. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza :
- półrocze I, wrzesień – styczeń;
- półrocze II, luty – czerwiec.
2. Podsumowania osiągnięć ucznia dokonuje się podczas konferencji klasyfikacyjnej w ostatnim tygodniu danego półrocza.
3. Podczas klasyfikacji rocznej ( po zakończeniu drugiego półrocza), uczniom spełniającym wymogi rada pedagogiczna udziela promocji do następnej klasy.
4. Przed rocznym (półrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy powiadamiają rodziców ( prawnych opiekunów) o ocenach z zajęć edukacyjnych i zachowania, w formie pisemnej (wykaz ocen z proponowaną ocena końcową- na karcie zwrotnej z podpisem) na cztery tygodnie przed zebraniem klasyfikacyjnym. Na tydzień przed zebraniem klasyfikacyjnym rodzic ( prawny opiekun) jest poinformowany pisemnie co do proponowanych ocen półrocznych (końcowo rocznych) z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia.
5. Termin zebrania ustala dyrektor szkoły i podaje do wiadomości w książce zarządzeń.
6. W połowie każdego półrocza przeprowadza się sprawdziany wiadomości.
7. Na ocenę ucznia za I półrocze składają się jego osiągnięcia w danym półroczu, ocena za II półrocze jest oceną całościową za osiągnięcia ucznia w I i II półroczu.
8. Nauczyciele klas I-III prowadzą teczki obserwacji aktywności ucznia, w których
znajdują się:
- sprawdziany
- klasówki i inne prace działalności edukacyjnej ucznia,
- karta bieżącej obserwacji ucznia,
- ocena opisowa za I i II półrocze.
Prace klasowe, sprawdziany przechowuje nauczyciel przez rok szkolny, którego praca dotyczy (31 sierpnia), do wglądu rodziców.
9. Ocenę z lekcji religii ustala katecheta zgodnie z odrębnymi przepisami.
10. Nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe dokonują oceny ucznia wg skali dla poszczególnych etapów edukacyjnych: I-III; IV-VIII. Jednak ocena ta nie ma wpływu na promocje ucznia.
§ 4
Sposoby przekazywania rodzicom – prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (półrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
1. Po otrzymaniu pisemnej informacji § 3 pkt 4 od wychowawcy klasy dotyczący cząstkowych ocen z zajęć edukacyjnych i zachowania, na miesiąc przed planowanym zebraniem klasyfikacyjnym, rodzice ( prawni opiekunowie) ucznia powinni porozumieć się z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne, z których oceny mogą kwestionować celem podjęcia wraz z nauczycielem i uczniem czynności naprawczych, polegających na poprawieniu ocen – zaliczeniu partii materiału przez dodatkowe prace pisemne bądź odpowiedź ustną. Z zajęć muzyka, technika, plastyka i wychowanie fizyczne poprawa ocen ma formę zadań praktycznych.
2. Poprawa ocen może być dokonywana w obecności rodzica, jeśli wyrazi takie życzenie.
3. Termin poprawy - zaliczenia ustala nauczyciel prowadzący zajęcia.
4. Jeżeli rodzic nie zgłasza zastrzeżeń co do otrzymanych przez dziecko ocen z zajęć edukacyjnych i z zachowania uznaje się, ze zgadza się z proponowaną ocena i ją akceptuje.
5. Rodzice są zobowiązani do kontaktowania się ze szkołą celem śledzenia postępów dziecka w nauce co najmniej dwa raz w półroczu, podczas wywiadówek. W przypadku nie obecności rodziców na wywiadówce nauczyciel na prośbę rodziców ustala termin spotkania celem przekazania informacji o ich dziecku.
6. O chorobie, nie obecności dziecka w szkole rodzice powiadamiają szkołę, najpóźniej w drugim dniu nieobecności. Jeżeli brak jest takiej informacji wychowawca powiadamia rodziców o nieobecności dziecka w trzecim dniu (na koszt rodzica).
7. Rodzice o wywiadówkach i zebraniach informowani są w formie pisemnej w zeszycie ucznia (za zwrotnym podpisem) oraz na tablicy ogłoszeń.
8. W przypadku braku podpisu pod informacją o wywiadówce bądź innych uwag pisemnych, dotyczących zachowania i postępów w nauce, uznaje się, ze rodzic nie przegląda zeszytów dziecka i nie współpracuje ze szkołą w sferze edukacyjnej i wychowawczej.
9. W przypadku nie dopełnienia przez rodzica obowiązków kontaktowania się ze szkołą opisanych w § 4 pkt 4,5,6,7 nie przysługuje mu roszczenie z tytułu uzyskania przez ucznia oceny wyżej niż proponowana.
§ 5
1. Uczeń uzyskujący w wyniku klasyfikacji rocznej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą z zachowania otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
2. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
§ 6
Egzaminy klasyfikacyjne
1. Do egzaminu klasyfikacyjnego może przystąpić uczeń z powodu nieobecności usprawiedliwionej, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na zajęcia, z których jest nieklasyfikowany.
2. Na wniosek rodzica(opiekuna) ucznia nieklasyfikowanego z powodu nie obecności nie usprawiedliwionej rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
3. W przypadku decyzji o zdawaniu egzaminu klasyfikacyjnego wniosek do dyrektora powinien wpłynąć na trzy tygodnie przed planowanym zebraniem klasyfikacyjnym.
4. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej z wyjątkiem plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego gdzie egzamin przyjmuje formę zadań praktycznych.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami)
6. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w pkt. 1,2 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecność wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
7. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni, w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie).
8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający
w szczególności:
1. imiona i nazwiska nauczycieli
2. termin egzaminu klasyfikacyjnego
3. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne
4. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny
9. W przypadku nie klasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
10. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (półroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna (z zastrzeżeniem pkt. 11).
11. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena niedostateczna roczna (półroczna) z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
12. Ustalona przez wychowawców klasy roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczn.
§ 7
Egzamin poprawkowy
1. Uczeń, który w wyniku końcowo rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną
z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. Rada pedagogiczna w wyjątkowych przypadkach, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych (z wyjątkiem klasy programowo najwyższej).
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których to egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobowa komisję w następującym składzie:
1. dyrektor szkoły (przewodniczący)
2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne (egzaminujący)
3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia (członek komisji)
5. W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze obserwatora rodzice (opiekunowie) ucznia.
6. Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin poprawkowy, może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas,
a także w innych uzasadnionych przypadkach na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły.
7. Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być zróżnicowany odpowiednio do skali stosowanej w szkole.
8. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
a) skład komisji
b) termin egzaminu
c) pytania egzaminacyjne
d) wynik egzaminu
e) ustalona przez komisje ocenę
9. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
10. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
12. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu tego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
§ 8
Zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego
Dotyczy zwolnień powyżej 1 miesiąca.
Podstawa prawna
Paragraf 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach podstawowych (Dz. U. Nr.83, poz. 562 z późn. Zm.)
1. Osobą wydającą zwolnienie jest dyrektor szkoły.
2. Wymagane dokumenty:
- Opinia lekarza o ograniczonych możliwościach uczestnictwa ucznia w zajęciach wychowania fizycznego.
- Wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia o zwolnieniu z zajęć wychowania fizycznego.
3. Powyższą dokumentacje składa się w sekretariacie szkoły.
4. Termin dostarczenia dokumentów – do 14 dni od pierwszego dnia zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego.
5. Termin wydania decyzji przez dyrektora szkoły – 3 dni od otrzymania kompletnej dokumentacji.
Inne postanowienia.
1. Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek być obecny na tych zajęciach pod opieką nauczyciela.
2. W przypadku, gdy zajęcia wychowania fizycznego są lekcją pierwszą lub ostatnią, uczeń po dostarczeniu oświadczenia rodziców o odpowiedzialności może być zwolniony z tych zajęć, a jego nieobecność odnotowuje się w dzienniku jako usprawiedliwioną. Zwolnienia takie nie dotyczą uczniów, którzy są w trakcie uzyskiwania zaświadczenia lekarskiego.
3. Zaświadczenia lekarskie zwalniające ucznia z zajęć wychowania fizycznego nie dostarczone w terminie, będą ważne od daty jego złożenia w sekretariacie szkoły.
4. Zawarte w zaświadczeniu lekarskim ewentualne ograniczenia skutkujące zwolnieniem z wykonywania wybranej grupy ćwiczeń, nie stanowią podstawy do zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego.
5. Jeśli uczeń uzyskuje zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego w trakcie roku szkolnego a okres zwolnienia nie przekracza połowy wymaganego czasu przeznaczonego na zajęcia w szkolnym planie nauczania i są podstawy do wystawienia oceny, to wówczas uczeń podlega klasyfikacji z przedmiotu.
6. Jeżeli zwolnienie ucznia trwa całe II półrocze w dokumentacji przebiegu nauczania jako ocenę roczną wpisuje się ocenę uzyskana za pierwsze półrocze.
7. Do czasu uzyskania zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego uczeń ma obowiązek uczęszczania na zajęcia.
8. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia. Fakt ten potwierdza podpisem na decyzji.
9. Kopie decyzji dyrektora o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego włącza się do arkusza ocen ucznia.
10. W dokumentacji przebiegu nauczania uczniowi zwolnionemu z zajęć wychowania fizycznego wpisuje się zwolniony lub zwolniona.
11. Zwolnienia lekarskie, rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia do 1 miesiąca ciągłego zwolnienia w roku pozostają w gestii nauczyciela wychowania fizycznego.
12. Z procedurami zapoznaje uczniów nauczyciel wychowania fizycznego na pierwszych zajęciach, natomiast wychowawca klasy rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu z rodzicami.
13. W przypadku decyzji odmownej rodzice, prawni opiekunowie ucznia mogą odwołać się za pośrednictwem dyrektora szkoły do kuratora oświaty.
14. W spawach nieuregulowanych powyższą procedurą decyzje podejmuje dyrektor szkoły.
§ 9
W klasie VIII szkoły podstawowej jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty. Jest sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach. Organizację egzaminu ósmoklasisty regulują odrębne przepisy prawa oświatowego.
ROZDZIAŁ VIII
Współpraca szkoły podstawowej z instytucjami i podmiotami
§ 1
Organizacja współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny dzieci i młodzieży
- Szkoła udziela uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej na zasadach szczegółowo określonych w odpowiednim rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na realizowaniu wskazań poradni psychologiczno – pedagogicznej, zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
b) z niedostosowania społecznego;
c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
d) ze szczególnych uzdolnień;
e) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
f) z zaburzeń komunikacji językowej;
g) z choroby przewlekłej;
h) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
i) z niepowodzeń edukacyjnych;
j) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
k) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły przy współpracy z poradnią psychologiczno - pedagogiczną.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz współpracujący specjaliści.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
b) rodziców ucznia;
c) dyrektora szkoły;
d) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
e) pielęgniarki szkolnej;
f) poradni;
g) pomocy nauczyciela;
h) pracownika socjalnego;
i) asystenta rodziny;
j) kuratora sądowego.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
b) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
c) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
d) warsztatów;
e) porad i konsultacji.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. Wychowawca klasy lub dyrektor, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami, wychowawcami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią lub innymi osobami.
- O potrzebie objęcia ucznia pomocą, ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców ucznia.
§ 2
Współpraca szkoły z rodzicami
1. Współpraca szkoły z rodzicami polega na:
a) zapoznawaniu z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz z opisem wymagań i kryteriów przeprowadzania sprawdzianu;
b)przedstawianiu rodzicom zadań i planów pracy dydaktyczno-wychowawczej na poszczególnych poziomach nauczania w szkole;
c) uzyskiwaniu przez rodziców w każdym czasie potrzebnych informacji i porad od nauczycieli
w sprawach wychowania, dalszego kształcenia, a także postępów w nauce i przyczyn niepowodzeń szkolnych;
d) stałym kontakcie wychowawcy z rodzicami danego oddziału;
e) organizowaniu przynajmniej raz na kwartał konsultacji dla rodziców z nauczycielami przedmiotowymi;
f) zapewnieniu odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej zarówno uczniom, jak
i rodzicom;
g) podejmowaniu innych form współpracy;
2. Rodzice uczniów mają prawo do:
a) znajomości statutu szkoły i wszystkich wewnętrznych przepisów funkcjonujących w szkole;
b) uczestniczenia w życiu szkoły i przedstawiania uwag oraz wniosków na zebraniach rodziców;
3. Rodzice uczniów mają obowiązek:
a) interesowania się życiem szkoły, a w szczególności postępami w nauce i zachowaniu swoich dzieci poprzez udział w zebraniach klasowych i innych spotkaniach organizowanych przez organy szkoły;
b) terminowego wnoszenia opłaty za naukę (czesnego) zgodnie z umową o kształcenie zawartą z dyrektorem szkoły;
§ 3
Organizacja współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej
1. Działalność innowacyjna szkoły polega na wyzwalaniu kreatywności uczniów i nauczycieli, inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji i komunikacji uczniów.
2. W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne i prowadzone zajęcia eksperymentalne.
3. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji.
4. Klasa w której będzie prowadzona innowacja jest wybierana przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielem prowadzącym innowację, po zasięgnięciu opinii rodziców danej klasy.
5. Przed rozpoczęciem prowadzenia zajęć nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program zajęć, zaopiniowany przez dwóch nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych.
6. Na terenie szkoły mogą działać organizacje i stowarzyszenia , których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci, albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności wychowawczej, dydaktycznej lub opiekuńczej, za zgodą dyrektora szkoły po uprzednim ustaleniu warunków jej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
7. Szkoła może udostępniać pomieszczenia na działalność innych organizacji oraz instytucji, zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami, zgodnie z umową między stronami i tylko wtedy gdy ich działalność nie zakłóca działalności wychowawczej szkoły.
8. W szkole nie mogą działać partie i organizacje polityczne.
ROZDZIAŁ IX
Zasady rekrutacji uczniów
§ 1
Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów zgodnie z zasadą powszechnej dostępności.
1.Warunkiem przyjęcia jest przedstawienie zaświadczenia o odbytym przygotowaniu przedszkolnym do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych powołana zostaje przez dyrektora komisja rekrutacyjna.
3. Dyrektor szkoły ogłasza szczegółowe zasady rekrutacji do końca grudnia roku poprzedzającego rok szkolny.
3. Do klas programowo wyższych niż pierwsza, uczniowie przyjmowani są na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej.
4. Istnieje możliwość przyjęcia ucznia do dowolnej klasy w trakcie roku szkolnego, o ile szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
5. Ostateczną decyzję o przyjęciu lub nieprzyjęciu ucznia do szkoły podejmuje dyrektor.
6. Dwoje rodziców ( prawnych opiekunów) wyraża pisemną zgodę na nauczanie dziecka według zasad określonych w statucie szkoły podpisując stosowną umowę o kształceniu. W przypadku braku podpisu drugiego rodzica( prawnego opiekuna) należy złożyć pisemne wyjaśnienie.
7. Pod uwagę bierze się opinię o uczniu w środowisku lokalnym
ROZDZIAŁ X
Przepisy końcowe
§ 1
1. Niniejszy Statut zostanie przeanalizowany przez radę pedagogiczną, która może go zrekonstruować i zatwierdzić do dnia 29.08 2017 r.
2. Z zapisami Statutu - nauczyciele, uczniowie i rodzice - powinni być zapoznani do dnia 30 września każdego roku szkolnego.
3. W przypadku zmiany przepisów prawa, wniosek w sprawie dostosowania statutu do obowiązujących regulacji ustawowych składa z urzędu dyrektor szkoły.
4. Zmian w statucie dokonuje się na podstawie uchwały rady pedagogicznej szkoły podstawowej. Zmiany muszą być zatwierdzone przez organ prowadzący szkołę.
§ 2
Procedura wprowadzania zmian w statucie szkoły podstawowej.
Podstawa prawna: ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz.2572 z póź. zm. ), ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. 2000 r., poz. 1071 z póź. zm.)
1. Wnioskowanie o zmianie w statucie.
- prawo do występowania z wnioskiem o zmianę w statucie posiadają wszystkie organy szkoły;
- wniosek powinien być skierowany do rady pedagogicznej i zawierać:
-podstawę prawna
- przedmiot zmiany wraz z uzasadnieniem
- nazwę i podpis organu wnioskującego
2. Rozpatrywanie wniosku.
- wniosek winien być rozpatrzony niezwłocznie, najpóźniej w ciągu miesiąca;
- odmowa rozpatrzenia wniosku musi zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne;
- wnioskodawca niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia wniosku ma prawo wnieść skargę do dyrektora;
- dyrektor powołuje zespół ds. opracowania projektu zmian w statucie szkoły podstawowej (formułuje zadania zespołu, określa harmonogram pracy oraz termin przedstawienia końcowej wersji projektu. W przypadku wprowadzanie więcej niż pięć zmian do statutu, zarządzeniem wewnętrznym podejmuje decyzje o wprowadzenie tekstu jednolitego statutu szkoły podstawowej;
- projekt zmiany przedstawiany jest radzie pedagogicznej, która go opiniuje, w przypadku opinii negatywnej projekt ponownie wraca do zespołu ds. opracowania zmian projektu;
- przyjęcie pozytywnie zaopiniowanego projektu zmian w statucie podejmuje się uchwałą rady pedagogicznej;
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację oraz wydaje świadectwa państwowe i legitymacje uczniowskie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
§ 3
1. Likwidacji szkoły dokonuje organ prowadzący z końcem roku szkolnego, po zapewnieniu uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej lub niepublicznej.
2. O zamiarze i przyczynach zamknięcia szkoły organ prowadzący zawiadamia uczniów, ich rodziców oraz właściwe władze z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
3. Dokumentacja pedagogiczna likwidowanej szkoły przekazywana jest do Kuratorium Oświaty.
§ 4
Zgodnie ze swoimi kompetencjami rada pedagogiczna opracowuje, poszerza i uściśla przepisy zawarte w statucie.
§ 5
Szkoła finansuje się z dotacji oraz czesnego uiszczanego przez rodziców, prawnych opiekunów uczniów.
§ 6
W sprawach nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.